Hukum Labur ja Berniaga Forex (Forex-kaupankäynti) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin-mallinnus, joka on valmistettu kaupankäynnin kohteeksi. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi lähettäjä dengan berbekalkan analiza sendiri atau yang disediakan oleh välittäjä dengan melayari internet. Kemudian muistomerkki ei ole tullut jumalan ja belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, ja perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1 - Melabur wang ringgit ja sinun täytyy seurata syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2- Melantikin satu-alustalla ei ole tarvetta. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanja menyediakan alusta dan mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam syarikat yang menjalankan FOREX: Valuuttakauppa (Valuuttamarkkinat) neu yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suat jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan pasar-pasar matawang utama dunia selama 24 jam secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ja menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - a-Ditukar (serah dan terima), joka toimitti ykkönen ja lähetti laulun hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah paikan päällä. Ia datang banyak hadis antara yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (tietosuojaan liittyvät asiat). perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar sekara terus (pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai (Riwayat muslimi, no 4039 no hadith 119). b - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ja dilakukan sekara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, no 1586, 31209) c-Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak sekara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perihal displin islamilaisten lähettämät pertukaran emas dan perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (pankkitieto) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai vaihtovälit. Justeru setiap displin dan syarat transpa yang melibatkan emas dan perak juu TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fikh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX on kehittänyt kumpuilevia kaloja, jotka ovat tehneet kynttilöitä ja kookkaita kavereita. FOREX-yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX ei ole edistynyt Forex-ykkönen, joka ylittää arvonsa (nilai masa hadapan) ja Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Lisävarusteet dan lain-lain instrumentti yang tidak halal di sisi Shariah. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat Islamin toimivat serah terima atau disebut qabadh dalam Islam sekara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX - laajennukset, jotka on julkaistu pelkästään dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Instituut Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka hanja terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis eteenpäin ja menggunakan konsep Al-WAD atau Unilateral Promise dan ia telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Shariah mereka telah meletakkan beberapa syar dannya bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) JULKISIA KIINTEISTÖHALLINNAN JULKISIA JULKISIA JULKISIA JULKISIA JÄSENVALTIOITA. Ia adalah keputusan Panel Penasihat Shariah dunia yang bernawah di bawah nama Kirjanpito Amp: n auditointijärjestö islamilaisille instituutioille (AAOIFI). Antara paneeli penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, tohtori Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk, kauhu, pertama-tamanya ja tertakluk kepada: - a-Terdapat ei ole jumissa aamulla apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh JAKIM dan ISRA, tuntematon judi adalah wujud maka semua jenis forex kaupankäynti adalah HARAM. b - Kesohihan dan kewibawaan syarikat foorumi dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak ja ditaipu oleh platform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan alustassa ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi ja paljon muuta. b-Jika platform tersebut punyai wibawa dan vähennä serta info ja sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib of Malesia. Ini-säiliöiden säiliöiden ja - ruiskutustoimintojen vaikutukset eivät ole negatiivisia. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi jual matawang asing dan simpan dan kuriiri jual semula apabila harga tukarannya naik adalah harus kerana ja sekara automatiknya dilaksanakanour menutut kaedah lsquospot. Namun mari kita sama-sama kuuba mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan sekara ringkas dan melihat pandangan Islam tentangnya. Sijoittajat ja yksityishenkilöt sekä yksityishenkilöt ja yksityishenkilöt voivat vaihtaa kaupankäynnin valuuttakursseja. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai vähimmäistila. Sebagai on luottokorttimaksu USD 1, USD 100 ja lainamaksu. 2) Dengan-liikennemuoto, joka on tarkoitettu kaupankäynnin kohteeksi Forex-kaupankäynnin kohteeksi. Setelah itu, pihak peserta akan menentukan samada untuk membuka kaunter jualan matawangnya delam akaun atau membuka kaunter belian. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 dollaria ja kymmenen dollaria, mikä vastaa 1 Yhdysvaltain dollaria, joka on 3,6 miljoonaa dollaria. Sebagai tontti, pada esok harinya apabila dilakukan analisaatio terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ja akan menekkipainike jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ja telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding harga belian asalnya tadi. Pihak syarikat FOREX ini MESTILAH muistomerkki RM 400 ita sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh diasas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hania akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada hari tersebut. Isu Shariah. Jika ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Shariah, namun jika kelewatan berlaku, isu Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ja dilakukan sekara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat muslim, no 1586, 31209) Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah näki melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Imam An-Nawawi telah menyebut dengan terang bahawa para ulama telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud samada secara hakiki (fizikal) atau hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dikampur untung dimasukkan diam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan sekara automatik juuka kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Tarjoushinta on vähintän vähintään 1000 dollaria ja laina-arvoinen jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dynakan hyödyntää yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai huomioon, katalahman modal sebenar anda adalah USD 100. Maka ja dikehendaki memilih atau sekara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 olutmallia ja 10 kaliumia kymmeniä dollareita, jotka ovat 1 000 dollaria ja 100 000 dollaria. Olutmaksut ja menot ovat 10000 dollaria. Dengan jumlah baru inilah matawang anda akan di pasarkan di pasaran. Useiden rahoitusvälineiden tai lainatun pääoman käyttö, kuten marginaali, investoinnin mahdollisen tuoton lisäämiseksi. Vipuvaikutus voidaan luoda optioilla, futuureilla, marginaaleilla ja muilla rahoitusvälineillä. Oletetaan esimerkiksi, että sinulla on 1 000 investoida. Tämä määrä voitaisiin sijoittaa 10 osakkeeseen Microsoftin osakekannasta, mutta lisätä vipuvaikutusta voit sijoittaa tuhannesta viidestä optiosopimuksesta. Sinä sitten ohjata 500 osaketta sen sijaan, että vain 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Vaihda ini adalah HARAM keranan ja kertovat menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar anda hanyalah 100 USD tetapi yang dijual adalah 10,000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, no 3504, 3283) Malah sanoo juhla hampur pasti, wang yang digandakan oleh syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh Islamin rakastava sini, penggunaan leverage 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juusto pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa kauppa dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan rugi atau apa yang dynakan marginaali soita, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau laukut menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan juhannet dan perancangan yang betul. Setakin sanomaan, että jumala on jumalallinen Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG JELAS keranne on tullut miehille ja naisille, jotka haluavat auttaa nautiskelua ja BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ja bukanlah sesuatu yang disukai oleh polisi talousmaailman Islam, pertamanya kerana menurut pandangan talousmaailma islam, matawang adalah vaihtovälit sahaja dan ia bukanlah komodu yang wajar kyllinlaukkumallit säilyvät muistuttavina. Kita ei ole kenenkään vanhempiensa kanssa, koska heillä on paljon rahaa (fiat money), koska he eivät ole oikeutettuja, koska heillä on mahdollisuus saada tietoja ja saada tietoja pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dans menguatkan sistem ekonomie yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika ja tidak, jotka ovat olleet mielenkiintoisia asioita, jotka sanovat, että he ovat tyytymättömiä tappajana, kun heidät on tullut mieleen, että islamilaiset miehet ovat syyllisiä. Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Valuutan kaupankäynti Muhufi Muhammad Taqi Usmaniin mukaan: Zul QaDah 1424, 22. marraskuuta 2007 Q.) Onko Forex Valuutan kaupankäynti Halal Olen liittänyt asiakirjan, jossa esitellään liiketoiminnan näkökohdat. A.) Menin katsomaan sinut lähettämiäsi papereita. Olen sitä mieltä, että nämä liiketoimet eivät ole Shariahin mukaisia. Se ehto, että et voi ottaa ostetun valuutan toimitusta, ei ole sallittua. Minun tuntemukseni mukaan on muitakin tekijöitä, jotka tekevät tästä kaupasta laittoman Shariah: n, kuten eteenpäin myyntiä, lyhyttä myyntiä jne. Tämä on lisäksi se, että valuutat ovat alun perin vaihdon väline, ja niitä olisi vaihdettava vain henkilökohtaiseen käyttöön eri maissa. Jotta ne voisivat saada kaupankäynnin hyödykkeen vain voiton saamiseksi, se on myös islamilaisen talouden perusfilosofiaa vastaan. En siis suosittele, että otatte tämän kaupan. Sila Buka Sumber. Forex-kaupankäynti Adakah ja myyntimiehenä molemmissa Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nota dan jawpaan saya inini adalah jawapan yang dipermudah agar ja boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan tekninen carajual dan beli, boleh kuunnella kepada di ruangan kommentti keranan info tentang tatacara di atas juga saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Lisää tämä sivu suosikkeihisi Sosiaaliset kirjanmerkit-sivustot More. Written Tekijä jaenal nurohman on Minggu, 10 kesäkuu 2012 19.27 Investasi FOREX kaupankäynnin merupakan sijoittaa yang sangat menjanjikan dimana kita bisa memperoleh voitto yang cukup lumayan dalam waktu yang relatif singkat. Apalagi dengan kehadiran Välittäjä forex online yaitu Instaforex yang memberikan jasa forex-signaali internetistä, joka ei ole arvopaperimaksua tai kaupankäyntiä, joka on hyödynnetty liike-elämässä. Pengasilan kauppias-elinkeinonharjoittaja forex ammattilainen ja miesten meninggalkan para pelaku-pelaku bisnis lainnya seperti para pelaku bisnis MLM dan perdagangan konvensional. Tapi-kruunu on pörröinen jumala, joka on kehittänyt kaupankäynnin kauppaa ja kaupankäyntiä varten, ja kaupankäynnin kohteena on kaupankäyntipankki ja tytäryhtiö. Sebagian umat Islam meragukan kehalalan käytännön kannagangan berjangka. Bagaimana menurut padangan para pakar Islam Jangan engkau menjua sesuatu yang tidak ada padamu, 8221 sabda Nabi Muhammad SAW, lähetti sebuah hadits riwayat Abu Hurairah. Oleh sementara fuqaha (ahli fiqih islam), hadits tersebut ditafsirkan secara saklek. Pokoknya, setiap praktik jual beli yang tidak ada barangnya pada waktu akad, haram. Penafsiran secara demikian itu, tak pelak lagi, kuolema on islamin ääressä, joka ei vaikuta jumalankuolemattomuuteen. Karena itu, sejumlah ulama klasik yang terkenal dengan pemikiran cemerlangnya, menentang karan penafsiran yang terkesan sempit tersebut. Misalnya, Ibn al-Qayyim. Ulama bermazhab Hambali ini berpendapat, bahwa tidak benar jual-beli barang yang tidak ada dilarang. Baik dalam Al Qur8217an, sunnah maupun fatwa para sahabat, larangan itu tidak ada. Dalam Sunnah Nabi, hanya terdapat larangan menjual barang yang belum ada, sebagaimana larangan beberapa barang yang sudah ada pada waktu akad. 8220Causa legis atau ilat larangan tersebut bukan ada atau tidak adanya barang, melainkan garar, 8221 lataa Dr. Syamsul Anwar. MA dari IAIN SUKA Yogyakarta menjelaskan palapeli Ibn al-Qayyim. Garar-adalah ketidakpastian tentang apakah barang yang diperjual-belikan itu dapat diserahkan atau tidak. Misalnya, seseorang menjual unta yang hilang. Atau menjual barang milik orang lain, joka palvelee jumalaa kewenangan oleh yang bersangkutan. Jadi, meskipun pada waktu akad barangnya tidak ada, nami ada kepastian diadakan pada waktu diperlukan sehingga bisa diserahkan kepada pembeli, maka jual beli tersebut sah. Sebaliknya, kendati barangnya sudah ada tapi 8211 karena satu päivä lain hal 8212 tidak mungkin diserahkan kepada pembeli, maka jual beli itu tidak sah. Perdagangan berjangka, viinit, bukan garar. Sebab, dalam kontrak berjangkanya, jenis komodo yang dijual-belikan sudah ditentukan. Aloita juoda, joka on jumlah, mutu, tempat dan waktu penyerahannya. Puolikanni on kourissa, joka on rakastettu, ja sen antisipasi on levinnyt paikoilleen, joka on valmistettu 8212: stä, ja se on valmistettu juustollisesta juustosta. Dalam perspektif hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoda (PBK) (forex-adalah bagian dari PBK), jonka päätoimiala on almasa8217il almu8217ashirah atau masalah-masalah hukum Islamin kontemporer. Karena itu, tilanne hukumnya dapat dikategorikan kepada masalah ijtihadiyyah. Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke dalam wilayah fi ma la nasha fih, yakni masalah hukum yang tidak mempunyai referensi nash hukum yang pasti. Dalam kategori masalah hukum al-Sahrastani, ja myös termi al-nushush qad intahat wa al-waqa8217I la tatanahi. Artinya, nash hukum dalam bentuk Al-Quran ja Sunnah sudah selesai tidak lagi ada tambahan. Dengan demikian, kasus-kasus hukum yang baru muncul mestis diberikan kepastian hukumnya melalui ijtihad. Dalam kasus hukum PBK, ijtihad dapat merujuk kepada teori perubahan hukum yang diperkenalkan oleh Ibn Qoyyim al-Jauziyyah. Ia menjelaskan, fatwa hukum dapat berubah karena beberapa variabel perubahnya, yakni: waktu, tempat, niat, tujuan dan manfaat. Teori perubahan hukum ini diturunkan dari paradigma ilmu hukum dari gurunya Ibn Taimiyyah, yang menyatakan bahwa a-haqiqah fi al-a8217yan la fi al-adzhan. Artinya, kebenaran hukum itu dijumpai dalam kenyataan empirik bukan dalam alam pemikiran atau alam idea. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum Islamin alun perin alkuvuodesta Al Quran digunakan istilah al-mizan, a-qisth, al-wasth, dan al-adl. Dalam penerapannya, sekara khusus masalah PBK, joka palvelee kahta pääkaupunkia, kajian fiqh al-siyasah maliyyah, yakni politi hukum kebendaan. Dengan kata lain, PBK termasuk kajian hukum Islamin islamilaisen palestiinalaishallinnon islamilaisen islamilaisen kulttuuripääkaupungin kulttuuripääkaupungin kulttuuripääkaupunkien kulttuuripääkaupungissa. Realisasi yang paling mungkin dalam rangka melindungi pelaku dan pihak-pihak yang terlibat delam perdagangan berjangka komodi dalam ruang dan wattu serta pertimbangan tujuan dan manfaatnya dewasa ini, sejalan dengan semangat dan bunyi UU nro 321977 tentang PBK. Karena teori perubahan hukum seperti dijelaskan di atas, dapat menunjukkan elastisitas hukum Islamin kongressi, kunnianhimoinen perekonominen, maka PBK dalam system hukum Islamin dapat dianalogikan dengan bay8217 al-salam8217ajl bi8217ajil. Bay8217 al-salam dapat diartikan sebagai berikut. Al-salam atau al-salaf adalah bay8217 ajl bi8217ajil, yakni memperjualbelikan sesuatu yang dengan ketentuan sifat-sifatnya yang terjamin kebenarannya. Diam transaksi demikian, penyerahan ra8217s al-mal dalam bentuk uang sebagai nilai tukar didahulukan daripada penyerahan komodo yang dimaksud dalam transaksi itu. Ulama Syafi8217iyah dan Hanabilah sanakirja: 8220Akad atas komoditas jual beli yang diberi sifat terjamin yang ditangguhkan (berjangka) dengan harga jual yang ditetapkan di dalam bursa akad8221. Keabsahan transaksi jual beli berjangka, joka ei ole terpenuhinya rukun dan syarat sebagai berikut. Rukun sebagai unsur-unsur utama yang harus ada dalam suatu peristiwa transaksi Unsur-unsur utama dalam bay8217 al-salam adalah: Pihak-pihak pelaku transaksi (8216aqid) yang disebut dengan istilah muslim atau muslim ilaih. Objek transaksi (ma8217qud alaih), yaitu barang-barang komoditi berjangka dan harga tukar (ra8217s al-mal al-salam dan al-muslim fih). Kalimat transaksi (Sighat 8216aqad), yaitu ijab dan kabul. Yang perlu diperhatikan dari unsur-unsur tersebut, adalah bahwa ijab ja qabul dinyatakan dalam bahasa dan kalimat yang jelas menunjukkan transaksi berjangka. Karena itu, ulama Syafi8217iyah menekankan penggunaan istilah al-salam atau al-salaf diam kalimat-kalimat transaksi itu, dengan alasan bahwa 8216aqd al-salam adalah bay8217 al-ma8217dum dengan sifat dan cara berbeda dari akad jual dan beli (osta). Persyaratan menyangkut objek transaksi, adalah: bahwa objekt transaksi harus memenuhi kejelasan mengenai: jenisnya (a yakun fi jinsin ma8217lumin), sifatnya, ukraina (kadar), jangka penyerahan, harga tukar, tempat penyerahan. Persyaratan yang harus dipenuhi oleh harga tukar (al-tsaman), adalah, Pertama, keelan jenis alat tukar, yaitu dirham, dinaari, rupiah atau dolar dsb atau barang-barang yang dapat ditimbang, disukat, dsb. Kedua, keijasan jenis alat tukar apakah rupiah, dollari amerikka, dollari Singapura, dst. Apakah timbangan yang disepakati dalam bentuk kilo, lampi, dst. Kejelasan tentang kualitas objekt transaksi, apakah kvalitas istimewa, baik sedang atau buruk. Syarat-syarat - tapahtumien päivämäärät ovat maksaneet mistä tahansa, ja heitä varten on tehty 8217-kelpoisuus, joka on tehty jumalanpalvelukselle. Sebab hal ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan di antara pelaku transaksi, yang akan merusak nilai transaksi. Kejelasan jumlah harga tukar. Penjelasan singkat di atas nampaknya telah dapat memberikan keelas kebolehan PBK. Kalaupun dalam pelaksanaannya masih ada pihak-pihak yang merasa dirugikan dengan peraturan perundang-undangan yang ada, maka dapatlah digunakan kaidah hukum atau oikeudellinen maksimikuu berbunyi: ma la yudrak kulluh la yutrak kulluh. Apa yang tidak dapat dilaksanakan semuanya, maka tidak perlu ditinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK näytteitä batas-batas tertentu boleh dinyatakan dapat diterima atau setidak-tidaknya sesuai dengan semangat dan jiwa norma hukum islam, dengan menganalogikan kepada bay8217 al-salam. Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya kulkee barang-barang kebutuhankomoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan perminnan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai tilavuus permintaan dan penawarannya. Adanya permintaa dan penawaran inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang sekara nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul: 8212gt Ada perjanjian untuk memberi dan menerima Tähtäimessä menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pembeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum (dewasa dan berpikiran sehat) 2. Muistiinpanoja siirtää objekti transaksi jual-beli yaitu: Suci barangnya (syksyllä) Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, joka kertoo saamasta itu diperbolehkan dalam agama. 8220Jangan kamu membeli ikan dalam ilma, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas8217ud) Jual-beli-barang yang tidak di tempat transaakan diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifat-sifatnya atau ciri-cirinya. Kemudin jumala barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah: 8220Barang ispa yang membeli sesuatu yang tidak melihatnya, maka ja berhak khiyar jika ia telah melihatnya8221. Jual bewitan tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian jumalallinen jumalallinen barang-barang yang telah terbungkustertutup, seperti makanan kalengan, nestekaasu, dan sebagainya, asalkam diberi etiketti yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. hal. 135. Mengenai teks kaidah hukum Islamin tersebut dias, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55.Forex menurut Hukum Islam Banyak perbedaan pensaat tentang forex itu sendiri, ada yang mengatakan tidak boleh, tetapi ada juga yang mengatakan boleh. Dibawah ini adalah pendapat yang membolehkan dari beberapa sumber tentang forex iti sendiri (sedang untuk yang tidak membolehkan forex itu sendiri, silahkan haku Google). Fit4global. wordpress hanya memberi wacana, dan hanya tarkka ke riset ilmiah tentang pergerakan forex. Fit4global. wordpress memang didedikasikan untuk meriset sekara logika dan ilmiah tentang pergerakan forex baik tekninen maupun fundamental. Sebagian umat islamista on tullut merenkulun kehittymiseen. Bagaimana menurut padangan para pakar Islam Apa pariskunnat miehelle kaupankäynnin forex, kaupankäynnin saha, kaupankäyntisindeksi, saham, dan komodu Apakah Hukum Valuuttakauppa Valas Halal Menurut Hukum Islam Islamin kita ikuti selengkapnya. Jangan engkau menjual sesuatu yang tidak ada padamu, sabda Nabi Muhammad SAW, laam sebuah hadits riwayat Abu Hurairah. Oleh sementara fuqaha (ahli fiqih islam), hadits tersebut ditafsirkan secara saklek. Pokoknya, setiap praktik jual beli yang tidak ada barangnya pada waktu akad, haram. Penafsiran secara demikian itu, tak pelak lagi, kuolema on islamin ääressä, joka ei vaikuta jumalankuolemattomuuteen. Karena itu, sejumlah ulama klasik yang terkenal dengan pemikiran cemerlangnya, menentang karan penafsiran yang terkesan sempit tersebut. Misalnya, Ibn al-Qayyim. Ulama bermazhab Hambali ini berpendapat, bahwa tidak benar jual-beli barang yang tidak ada dilarang. Baik dalam Al Quran, sunnah maupun fatwa para sahabat, larangan itu tidak ada. Dalam Sunnah Nabi, hanya terdapat larangan menjual barang yang belum ada, sebagaimana larangan beberapa barang yang sudah ada pada waktu akad. Causa legis atau ilat larangan tersebut bukan ada atau tidak adanya barang, melainkan garar, ura Dr. Syamsul Anwar, MA dari IAIN SUKA Yogyakarta menjelaskan paratiisi Ibn al-Qayyim. Garar-adalah ketidakpastian tentang apakah barang yang diperjual-belikan itu dapat diserahkan atau tidak. Misalnya, seseorang menjual unta yang hilang. Atau menjual barang milik orang lain, joka palvelee jumalaa kewenangan oleh yang bersangkutan. Jadi, meskipun pada waktu akad barangnya tidak ada, nami ada kepastian diadakan pada waktu diperlukan sehingga bisa diserahkan kepada pembeli, maka jual beli tersebut sah. Sebaliknya, kendati barangnya sudah ada tapi karena satu dan lak hal tidak mungkin diserahkan kepada pembeli, maka jual beli itu tidak sah. Perdagangan berjangka, viinit, bukan garar. Sebab, dalam kontrak berjangkanya, jenis komodo yang dijual-belikan sudah ditentukan. Aloita juoda, joka on jumlah, mutu, tempat dan waktu penyerahannya. Jokainen polttouunit ovat kallistuneet, ja niissä on paikoillaan, jotka ovat antisipasi-terjoilla, jotka ovat pehmeitä ja helmeileviä. Dalam perspektif hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi (PBK) (forex-adalah bagian dari PBK) on julkaissut laajan valikoiman almasail almuashirah atau masalah-masalah hukum Islamin kontemporer. Karena itu, tilanne hukumnya dapat dikategorikan kepada masalah ijtihadiyyah. Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke dalam wilayah fi ma la nasha fih, yakni masalah hukum yang tidak mempunyai referensi nash hukum yang pasti. Dalam kategori masalah hukum al-Sahrastani, ja myös termi al-nushush qad intahat wa al-waqaI la tatanahi. Artinya, nash hukum dalam bentuk Al-Quran ja Sunnah sudah selesai tidak lagi ada tambahan. Dengan demikian, kasus-kasus hukum yang baru muncul mestis diberikan kepastian hukumnya melalui ijtihad. Dalam kasus hukum PBK, ijtihad dapat merujuk kepada teori perubahan hukum yang diperkenalkan oleh Ibn Qoyyim al-Jauziyyah. Ia menjelaskan, fatwa hukum dapat berubah karena beberapa variabel perubahnya, yakni: waktu, tempat, niat, tujuan dan manfaat. Teori perubahan hukum ini diturunkan dari paradigma ilmu hukum dari gurunya Ibn Taimiyyah, yang menyatakan bahwa a-haqiqah fi al-ayan la fi-adzhan. Artinya, kebenaran hukum itu dijumpai dalam kenyataan empirik bukan dalam alam pemikiran atau alam idea. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum Islamin alun perin alkuvuodesta Al Quran digunakan istilah al-mizan, a-qisth, al-wasth, dan al-adl. Dalam penerapannya, sekara khusus masalah PBK, joka palvelee kahta pääkaupunkia, kajian fiqh al-siyasah maliyyah, yakni politi hukum kebendaan. Dengan kata lain, PBK termasuk kajian hukum Islamin islamilaisen palestiinalaishallinnon islamilaisen islamilaisen kulttuuripääkaupungin kulttuuripääkaupungin kulttuuripääkaupunkien kulttuuripääkaupungissa. Realisasi yang paling mungkin dalam rangka melindungi pelaku dan pihak-pihak yang terlibat delam perdagangan berjangka komodi dalam ruang dan wattu serta pertimbangan tujuan dan manfaatnya dewasa ini, sejalan dengan semangat dan bunyi UU nro 321977 tentang PBK. Karena teori perubahan hukum seperti dijelaskan di atas, dapat menunjukkan elastisitas hukum Islamin kongressi ja käytännöllinen perekonomian, maka PBK dalam system hukum Islamin dapat dianalogikan dengan bay al-salamajl biajil. Bay al-salam dapat diartikan sebagai berikut. Al-salam atau al-salaf adalah bay ajl biajil, yakni memperjualbelikan sesuatu yang dengan ketentuan sifat-sifatnya yang terjamin kebenarannya. Diam transaksi demikian, penyerahan ras al-mal dalam bentuk uang sebagai nilai tukar didahulukan daripada penyerahan komodo yang dimaksud dalam transaksi itu. Ulama Syafiiyah dan Hanabilah sanakirja: Akad atas komoditas jual beli yang diberi sifat terjamin yang ditangguhkan (berjangka) dengan harga jual yang ditetapkan di dalam bursa akad. Keabsahan transaksi jual beli berjangka, joka ei ole terpenuhinya rukun dan syarat sebagai berikut: a) Rukun sebagai unsur-unsur utama yang harus ada dalam suatu peristiwa transaksi Unsur-unsur utama diam bay al-salam adalah: Pihak-pihak pelaku transaksi (aqid) yang disebut dengan istilah muslim atau muslim ilaih. Objek transaksi (maqud alaih), yaitu barang-barang komoditi berjangka dan harga tukar (ras al-mal al-salam dan al-muslim fih). Kalimat transaksi (Sighat aqad), yaitu ijab dan kabul. Yang perlu diperhatikan dari unsur-unsur tersebut, adalah bahwa ijab ja qabul dinyatakan dalam bahasa dan kalimat yang jelas menunjukkan transaksi berjangka. Karena itu, ulama Syafiiyah menekankan penggunaan istilah al-salam atau al-salaf diam kalimat-kalimat transaksi itu, dengan alasan bahwa aqd al-salam adalah bay al-madum dengan sifat dan cara berbeda dari akad jual dan beli (osta). Persyaratan menyangkut objek transaksi, adalah: bahwa objekt transaksi harus memenuhi keelan mengenai: jenisnya (yakun fi jinsin malumin), sifatnya, ukraina (kadar), jangka penyerahan, harga tukar, tempat penyerahan. Persyaratan yang harus dipenuhi oleh harga tukar (al-tsaman), adalah, Pertama, keelan jenis alat tukar, yaitu dirham, dinaari, rupiah atau dolar dsb atau barang-barang yang dapat ditimbang, disukat, dsb. Kedua, keijasan jenis alat tukar apakah rupiah, dollari amerikka, dollari Singapura, dst. Apakah timbangan yang disepakati dalam bentuk kilo, lampi, dst. Kejelasan tentang kualitas objekt transaksi, apakah kvalitas istimewa, baik sedang atau buruk. Syarat-syarat diasatkan dengan dengan maksud menghilangkan jahalah fi al-aqd atau alasan ketidaktahuan kondisi-kondisi barang pada saat transaksi. Sebab hal ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan di antara pelaku transaksi, yang akan merusak nilai transaksi. Kejelasan jumlah harga tukar. Penjelasan singkat di atas nampaknya telah dapat memberikan keelas kebolehan PBK. Kalaupun dalam pelaksanaannya masih ada pihak-pihak yang merasa dirugikan dengan peraturan perundang-undangan yang ada, maka dapatlah digunakan kaidah hukum atau oikeudellinen maksimikuu berbunyi: ma la yudrak kulluh la yutrak kulluh. Apa yang tidak dapat dilaksanakan semuanya, maka tidak perlu ditinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK näytteitä batas-batas tertentu boleh dinyatakan dapat diterima atau setidak-tidaknya sesuai dengan semangat dan jiwa norma hukum islam, dengan menganalogikan kepada bay al-salam. 1. Pörssisopimukset Islamin juristien keskuudessa on yleinen yksimielisyys siitä, että eri maiden valuuttoja voidaan vaihtaa spot-periaatteella eri tavalla kuin yhtenäisyys, koska eri maiden valuutat ovat erillisiä yhteisöjä, joilla on erilaisia arvoja tai sisäistä arvoa , ja ostovoiman. Myös tiedemiehistön enemmistö näyttää olevan yleisesti samaa mieltä siitä, että valuutan vaihtoa ei ole sallittua, kun molempien osapuolten oikeudet ja velvollisuudet liittyvät tulevaisuuteen. Laillisten keskuudessa on kuitenkin huomattavaa eroa, kun jommankumman osapuolen oikeudet, jotka ovat samat kuin vastapuolen velvollisuudet, siirretään tulevaisuudessa. Tarkastelemme, tarkastelemme esimerkkiä kahdesta eri maasta, A ja B, jotka kuuluvat kahteen eri maahan, Intiaan ja Yhdysvaltoihin. A aikoo myydä Intian rupiaa ja ostaa Yhdysvaltain dollareita. Käänteinen pätee B: lle. Rupia-dollarin sovittu vaihtokurssi on 1:20 ja kauppaan liittyy osto ja myynti 50. Ensimmäinen tilanne on, että A maksaa Rs1000: n spot-maksun B: lle ja hyväksyy 50: n B: n maksun Kauppa ratkaistaan pistekohtaisesti molemmista päistä. Tällaiset liiketoimet ovat päteviä ja islamilaisesti sallittuja. Ei ole kaksi mielipidettä samasta. Toinen mahdollisuus on, että liiketoimen selvittäminen molemmista päisteistä siirretään tulevaan päivään eli kuuden kuukauden kuluttua. Tämä merkitsee sitä, että sekä A että B tekisivät ja hyväksyisivät Rs1000: n tai 50: n, mahdollisesti tapauksen, kuuden kuukauden kuluttua. Hallitseva näkemys on, että tällainen sopimus ei ole islamin sallittua. Vähemmistön näkemys pitää sitä hyväksyttävänä. Kolmas tapaus on, että liiketoimi on osittain ratkaistu vain toisesta päästä. Esimerkiksi A maksaa Rs1000: n nyt B: lle B: n lupauksen sijasta maksaa hänelle 50 vuotta kuuden kuukauden kuluttua. Vaihtoehtoisesti A hyväksyy 50 nyt B: stä ja lupaa maksaa Rs1000 hänelle kuuden kuukauden kuluttua. Sellaisten sopimusten hyväksyttävyydestä, jotka ovat bai-salam valuutoissa, on täysin vastakkaisia näkemyksiä. Tämän asiakirjan tarkoituksena on esittää kattava analyysi erilaisista tuomioista ja näiden valuuttamääräisten sopimusten sallimisesta. Ensimmäinen hankintasopimus, johon liittyy vastavalmisteluja spot-pohjaisesti, ei ole lainkaan kiistanalaista. Sellaisen toisen sopimustyypin sallittavuus tai muuten, jossa jonkin vastinarvon toimitus lykätään tulevaisuudessa, käsitellään yleisesti riba-kiellon yhteydessä. Siksi keskustelemme tästä sopimuksesta yksityiskohtaisesti osassa 2, joka käsittelee riba-kiellon kysymystä. Sellaisen kolmannen sopimusmuodon hyväksyttävyys, jossa molempien vastavintojen toimittaminen lykätään, käsitellään yleensä riskien ja epävarmuuden vähentämisessä tai tällaisissa sopimuksissa mukana olevien harhaarien yhteydessä. Tämä on siis pääluokka 3, joka käsittelee ghararin kysymystä. Osa 4 yrittää kokonaisvaltaista näkemystä Sharia-aiheista, samoin kuin sopimusten perusmuotojen taloudellinen merkitys valuuttamarkkinoilla. 2. Riba-kiellon antaminen Valuuttamarkkinoiden sallittavuuteen tai muutoin tehtyjen valuuttasopimusten näkemysten ero1 voidaan jäljittää ensisijaisesti riba-kieltoon. Tarve poistaa riba kaikissa vaihdon sopimuksissa on äärimmäisen tärkeää. Riba on Sharia-kontekstissaan yleisesti määritetty2 laittomana lisäyksenä, joka johtuu vastaarvojen kvantitatiivisesta epätasa-arvosta kaikissa tapahtumissa, joilla pyritään vaihtamaan kahta tai useampaa lajia (anwa), jotka kuuluvat samaan sukuun (jins) ja joita säännellään sama tehokas syy (illa). Riba luokitellaan yleisesti riba al-fadl (ylimäärin) ja riba al-nasia (lykkäys), jotka osoittavat lainvastaisen edun ylimääräisenä tai lykkäyksenä. Ensimmäisen kielto saavutetaan sillä ehdolla, että esineiden välinen vaihtokurssi on yhtenäisyys, eikä kummankaan osapuolen voittoa saa sallia. Jälkimmäinen riba on kielletty hylkäämällä lykkäystä ja varmistamalla, että liiketoimi on ratkaistu paikan päällä molemmilla osapuolilla. Toinen riba-muoto on nimeltään riba al-jahiliyya tai pre-islamilainen riba, joka pätee, kun lainanantaja pyytää lainanottajaa erääntymispäivänä, jos jälkimmäinen asettuisi velan tai kasvattaisi sitä. Korotukseen liittyy alun perin lainatun koron korotus. Riba-kielto eri maiden valuuttojen vaihdossa edellyttää analogista prosessia (qiyas). Ja kaikissa analogisissa harjoituksissa (qiyas), tehokas syy (illa) on äärimmäisen tärkeä rooli. Se on yhteinen tehokas syy (illa), joka yhdistää analogian kohteen aiheeseen analogisen päättelyn käyttämisessä. Fikhin suurimmissa kouluissa on erikseen määritelty sopiva tehokas syy (illa) vaihtosopimusten tapauksessa. Tämä ero näkyy eri maissa olevien paperivaluuttojen analogisessa perustelussa. Kysymys, jolla on huomattava merkitys analogisessa päättelyssä, liittyy paperivaluuttojen vertailuun kullan ja hopean kanssa. Islamin alkuaikoina kulta ja hopea suorittivat kaikki rahojen toiminnot (thaman). Valuutat valmistettiin kulta ja hopea, joilla oli tunnettu sisäinen arvo (niiden sisältämä kulta tai hopea). Tällaisia valuuttoja kuvataan nimellä thaman haqiqi tai naqdain Fiqh-kirjallisuudessa. Nämä olivat yleisesti hyväksyttäviä päävaihtoehtona, joka merkitsee suurta liiketointa. Monet muut hyödykkeet, kuten erilaiset huonommat metallit, toimivat myös vaihtoehtona, mutta rajoitetusti hyväksyttävänä. Näitä kuvataan faksina Fiqh-kirjallisuudessa. Näitä tunnetaan myös nimellä thaman istalahi, koska niiden hyväksyttävyys ei johdu niiden luontaisesta arvosta vaan yhteiskunnan myöntämästä asemasta tietyn ajanjakson aikana. Varhaiset islamilaiset juristit ovat käsitelleet edellä mainittuja kahta valuutan muotoa hyvin eri tavoin siltä osin kuin kyse on niiden sopimusten sallimisesta. On ratkaistava se, ovatko nykyiset ikäpaperivaluutat entisen tai jälkimmäisen luokkaan kuuluvia. Yksi näkemys on, että näitä tulisi käsitellä parin kanssa thaman haqiqin tai kullan ja hopean kanssa, koska ne toimivat pääasiallisena vaihto - ja laskentayksikkönä. Samaa päättelyä noudattaen kaikki shamanijohtavat normit ja kieltokanteet, joita sovelletaan thaman haqiqiin, olisi sovellettava myös paperiversiona. Thaman haqiqi - vaihtoehdoksi kutsutaan bai-sarfiksi, ja siksi paperin valuuttojen liiketoimia olisi säänneltävä bai-sarfin kannalta tärkeillä sharia-säännöillä. Päinvastainen näkemys väittää, että paperivaluuttoja olisi kohdeltava samalla tavoin kuin fals tai thaman istalahi, koska niiden nimellisarvo on erilainen kuin niiden sisäinen arvo. Niiden hyväksyttävyys johtuu niiden oikeudellisesta asemasta kotimaassa tai globaalissa taloudellisessa merkityksessä (esimerkiksi Yhdysvaltain dollareissa). 2.1. Vaihtoehtoisten näkemysten synteesi 2.1.1. Analoginen syyttäminen (Qiyas) Riban kieltoa varten Riban kielto perustuu perimykseen, jonka pyhä profeetta (rauha hänelle) sanoi: myy kultaa kultaa, hopeaa hopeaa, vehnäjauhoa, ohraa ohraan, suolaa suolaa varten, samassa määrin paikan päällä ja kun hyödykkeet ovat erilaisia, myydä niin kuin sopii sinulle, mutta paikan päällä. Siten riba-kielto koskee ensisijaisesti kahta jalometallia (kulta ja hopea) ja neljä muuta hyödykettä (vehnä, ohra, päivämäärät ja suola). Se pätee myös analogisesti (qiyas) kaikille lajeille, joita hallitsee sama tehokas syy (illa) tai jotka kuuluvat mihin tahansa perinteeseen mainituista kuudesta esineestä. Kuitenkin Fiqhin eri koulujen ja jopa saman koulun oppilaiden keskuudessa ei ole yleistä sopimusta riban tehokkaan syyn (illa) määrittelystä ja tunnistamisesta. For the Hanafis, efficient cause (illa) of riba has two dimensions: the exchanged articles belong to the same genus (jins) these possess weight (wazan) or measurability (kiliyya). If in a given exchange, both the elements of efficient cause (illa) are present, that is, the exchanged countervalues belong to the same genus (jins) and are all weighable or all measurable, then no gain is permissible (the exchange rate must be equal to unity) and the exchange must be on a spot basis. In case of gold and silver, the two elements of efficient cause (illa) are: unity of genus (jins) and weighability. This is also the Hanbali view according to one version3. (A different version is similar to the Shafii and Maliki view, as discussed below.) Thus, when gold is exchanged for gold, or silver is exchanged for silver, only spot transactions without any gain are permissible. It is also possible that in a given exchange, one of the two elements of efficient cause (illa) is present and the other is absent. For example, if the exchanged articles are all weighable or measurable but belong to different genus (jins) or, if the exchanged articles belong to same genus (jins) but neither is weighable nor measurable, then exchange with gain (at a rate different from unity) is permissible, but the exchange must be on a spot basis. Thus, when gold is exchanged for silver, the rate can be different from unity but no deferred settlement is permissible. If none of the two elements of efficient cause (illa) of riba are present in a given exchange, then none of the injunctions for riba prohibition apply. Exchange can take place with or without gain and both on a spot or deferred basis. Considering the case of exchange involving paper currencies belonging to different countries, riba prohibition would require a search for efficient cause (illa). Currencies belonging to different countries are clearly distinct entities these are legal tender within specific geographical boundaries with different intrinsic worth or purchasing power. Hence, a large majority of scholars perhaps rightly assert that there is no unity of genus (jins). Additionally, these are neither weighable nor measurable. This leads to a direct conclusion that none of the two elements of efficient cause (illa) of riba exist in such exchange. Hence, the exchange can take place free from any injunction regarding the rate of exchange and the manner of settlement. The logic underlying this position is not difficult to comprehend. The intrinsic worth of paper currencies belonging to different countries differ as these have different purchasing power. Additionally, the intrinsic value or worth of paper currencies cannot be identified or assessed unlike gold and silver which can be weighed. Hence, neither the presence of riba al-fadl (by excess), nor riba al-nasia (by deferment) can be established. The Shafii school of Fiqh considers the efficient cause (illa) in case of gold and silver to be their property of being currency (thamaniyya) or the medium of exchange, unit of account and store of value. This is also the Maliki view. According to one version of this view, even if paper or leather is made the medium of exchange and is given the status of currency, then all the rules pertaining to naqdain, or gold and silver apply to them. Thus, according to this version, exchange involving currencies of different countries at a rate different from unity is permissible, but must be settled on a spot basis. Another version of the above two schools of thought is that the above cited efficient cause (illa) of being currency (thamaniyya) is specific to gold and silver, and cannot be generalized. That is, any other object, if used as a medium of exchange, cannot be included in their category. Hence, according to this version, the Sharia injunctions for riba prohibition are not applicable to paper currencies. Currencies belonging to different countries can be exchanged with or without gain and both on a spot or deferred basis. Proponents of the earlier version cite the case of exchange of paper currencies belonging to the same country in defense of their version. The consensus opinion of jurists in this case is that such exchange must be without any gain or at a rate equal to unity and must be settled on a spot basis. What is the rationale underlying the above decision If one considers the Hanafi and the first version of Hanbali position then, in this case, only one dimension of the efficient cause (illa) is present, that is, they belong to the same genus (jins). But paper currencies are neither weighable nor measurable. Hence, Hanafi law would apparently permit exchange of different quantities of the same currency on a spot basis. Similarly if the efficient cause of being currency (thamaniyya) is specific only to gold and silver, then Shafii and Maliki law would also permit the same. Needless to say, this amounts to permitting riba-based borrowing and lending. This shows that, it is the first version of the Shafii and Maliki thought which underlies the consensus decision of prohibition of gain and deferred settlement in case of exchange of currencies belonging to the same country. According to the proponents, extending this logic to exchange of currencies of different countries would imply that exchange with gain or at a rate different from unity is permissible (since there no unity of jins), but settlement must be on a spot basis. 2.1.2 Comparison between Currency Exchange and Bai-Sarf Bai-sarf is defined in Fiqh literature as an exchange involving thaman haqiqi, defined as gold and silver, which served as the principal medium of exchange for almost all major transactions. Proponents of the view that any exchange of currencies of different countries is same as bai-sarf argue that in the present age paper currencies have effectively and completely replaced gold and silver as the medium of exchange. Hence, by analogy, exchange involving such currencies should be governed by the same Sharia rules and injunctions as bai-sarf. It is also argued that if deferred settlement by either parties to the contract is permitted, this would open the possibilities of riba-al nasia. Opponents of categorization of currency exchange with bai-sarf however point out that the exchange of all forms of currency (thaman) cannot be termed as bai-sarf. According to this view bai-sarf implies exchange of currencies made of gold and silver (thaman haqiqi or naqdain) alone and not of money pronounced as such by the state authorities (thaman istalahi). The present age currencies are examples of the latter kind. These scholars find support in those writings which assert that if the commodities of exchange are not gold or silver, (even if one of these is gold or silver) then, the exchange cannot be termed as bai-sarf. Nor would the stipulations regarding bai-sarf be applicable to such exchanges. According to Imam Sarakhsi4 when an individual purchases fals or coins made out of inferior metals, such as, copper (thaman istalahi) for dirhams (thaman haqiqi) and makes a spot payment of the latter, but the seller does not have fals at that moment, then such exchange is permissible. taking possession of commodities exchanged by both parties is not a precondition (while in case of bai-sarf, it is.) A number of similar references exist which indicate that jurists do not classify an exchange of fals (thaman istalahi) for another fals (thaman istalahi) or gold or silver (thaman haqiqi), as bai-sarf. Hence, the exchanges of currencies of two different countries which can only qualify as thaman istalahi can not be categorized as bai-sarf. Nor can the constraint regarding spot settlement be imposed on such transactions. It should be noted here that the definition of bai-sarf is provided Fiqh literature and there is no mention of the same in the holy traditions. The traditions mention about riba, and the sale and purchase of gold and silver (naqdain) which may be a major source of riba, is described as bai-sarf by the Islamic jurists. It should also be noted that in Fiqh literature, bai-sarf implies exchange of gold or silver only whether these are currently being used as medium of exchange or not. Exchange involving dinars and gold ornaments, both quality as bai-sarf. Various jurists have sought to clarify this point and have defined sarf as that exchange in which both the commodities exchanged are in the nature of thaman, not necessarily thaman themselves. Hence, even when one of the commodities is processed gold (say, ornaments), such exchange is called bai-sarf. Proponents of the view that currency exchange should be treated in a manner similar to bai-sarf also derive support from writings of eminent Islamic jurists. According to Imam Ibn Taimiya anything that performs the functions of medium of exchange, unit of account, and store of value is called thaman, (not necessarily limited to gold amp silver). Similar references are available in the writings of Imam Ghazzali5 As far as the views of Imam Sarakhshi is concerned regarding exchange involving fals, according to them, some additional points need to be taken note of. In the early days of Islam, dinars and dirhams made of gold and silver were mostly used as medium of exchange in all major transactions. Only the minor ones were settled with fals. In other words, fals did not possess the characteristics of money or thamaniyya in full and was hardly used as store of value or unit of account and was more in the nature of commodity. Hence there was no restriction on purchase of the same for gold and silver on a deferred basis. The present day currencies have all the features of thaman and are meant to be thaman only. The exchange involving currencies of different countries is same as bai-sarf with difference of jins and hence, deferred settlement would lead to riba al-nasia. Dr Mohamed Nejatullah Siddiqui illustrates this possibility with an example6. He writes In a given moment in time when the market rate of exchange between dollar and rupee is 1:20, if an individual purchases 50 at the rate of 1:22 (settlement of his obligation in rupees deferred to a future date), then it is highly probable that he is. in fact, borrowing Rs. 1000 now in lieu of a promise to repay Rs. 1100 on a specified later date. (Since, he can obtain Rs 1000 now, exchanging the 50 purchased on credit at spot rate) Thus, sarf can be converted into interest-based borrowing amp lending. 2.1.3 Defining Thamaniyya is the Key It appears from the above synthesis of alternative views that the key issue seems to be a correct definition of thamaniyya. For instance, a fundamental question that leads to divergent positions on permissibility relates to whether thamaniyya is specific to gold and silver, or can be associated with anything that performs the functions of money. We raise some issues below which may be taken into account in any exercise in reconsideration of alternative positions. It should be appreciated that thamaniyya may not be absolute and may vary in degrees. It is true that paper currencies have completely replaced gold and silver as medium of exchange, unit of account and store of value. In this sense, paper currencies can be said to possess thamaniyya. However, this is true for domestic currencies only and may not be true for foreign currencies. In other words, Indian rupees possess thamaniyya within the geographical boundaries of India only, and do not have any acceptability in US. These cannot be said to possess thamaniyya in US unless a US citizen can use Indian rupees as a medium of exchange, or unit of account, or store of value. In most cases such a possibility is remote. This possibility is also a function of the exchange rate mechanism in place, such as, convertibility of Indian rupees into US dollars, and whether a fixed or floating exchange rate system is in place. For example, assuming free convertibility of Indian rupees into US dollars and vice versa, and a fixed exchange rate system in which the rupee-dollar exchange rate is not expected to increase or decrease in the foreseeable future, thamaniyya of rupee in US is considerably improved. The example cited by Dr Nejatullah Siddiqui also appears quite robust under the circumstances. Permission to exchange rupees for dollars on a deferred basis (from one end, of course) at a rate different from the spot rate (official rate which is likely to remain fixed till the date of settlement) would be a clear case of interest-based borrowing and lending. However, if the assumption of fixed exchange rate is relaxed and the present system of fluctuating and volatile exchange rates is assumed to be the case, then it can be shown that the case of riba al-nasia breaks down. We rewrite his example: In a given moment in time when the market rate of exchange between dollar and rupee is 1:20, if an individual purchases 50 at the rate of 1:22 (settlement of his obligation in rupees deferred to a future date), then it is highly probable that he is. in fact, borrowing Rs. 1000 now in lieu of a promise to repay Rs. 1100 on a specified later date. (Since, he can obtain Rs 1000 now, exchanging the 50 purchased on credit at spot rate) This would be so, only if the currency risk is non-existent (exchange rate remains at 1:20), or is borne by the seller of dollars (buyer repays in rupees and not in dollars). If the former is true, then the seller of the dollars (lender) receives a predetermined return of ten percent when he converts Rs1100 received on the maturity date into 55 (at an exchange rate of 1:20). However, if the latter is true, then the return to the seller (or the lender) is not predetermined. It need not even be positive. For example, if the rupee-dollar exchange rate increases to 1:25, then the seller of dollar would receive only 44 (Rs 1100 converted into dollars) for his investment of 50. Here two points are worth noting. First, when one assumes a fixed exchange rate regime, the distinction between currencies of different countries gets diluted. The situation becomes similar to exchanging pounds with sterlings (currencies belonging to the same country) at a fixed rate. Second, when one assumes a volatile exchange rate system, then just as one can visualize lending through the foreign currency market (mechanism suggested in the above example), one can also visualize lending through any other organized market (such as, for commodities or stocks.) If one replaces dollars for stocks in the above example, it would read as: In a given moment in time when the market price of stock X is Rs 20, if an individual purchases 50 stocks at the rate of Rs 22 (settlement of his obligation in rupees deferred to a future date), then it is highly probable that he is. in fact, borrowing Rs. 1000 now in lieu of a promise to repay Rs. 1100 on a specified later date. (Since, he can obtain Rs 1000 now, exchanging the 50 stocks purchased on credit at current price) In this case too as in the earlier example, returns to the seller of stocks may be negative if stock price rises to Rs 25 on the settlement date. Hence, just as returns in the stock market or commodity market are Islamically acceptable because of the price risk, so are returns in the currency market because of fluctuations in the prices of currencies. A unique feature of thaman haqiqi or gold and silver is that the intrinsic worth of the currency is equal to its face value. Thus, the question of different geographical boundaries within which a given currency, such as, dinar or dirham circulates, is completely irrelevant. Gold is gold whether in country A or country B. Thus, when currency of country A made of gold is exchanged for currency of country B, also made of gold, then any deviation of the exchange rate from unity or deferment of settlement by either party cannot be permitted as it would clearly involve riba al-fadl and also riba al-nasia. However, when paper currencies of country A is exchanged for paper currency of country B, the case may be entirely different. The price risk (exchange rate risk), if positive, would eliminate any possibility of riba al-nasia in the exchange with deferred settlement. However, if price risk (exchange rate risk) is zero, then such exchange could be a source of riba al-nasia if deferred settlement is permitted7. Another point that merits serious consideration is the possibility that certain currencies may possess thamaniyya, that is, used as a medium of exchange, unit of account, or store of value globally, within the domestic as well as foreign countries. For instance, US dollar is legal tender within US it is also acceptable as a medium of exchange or unit of account for a large volume of transactions across the globe. Thus, this specific currency may be said to possesses thamaniyya globally, in which case, jurists may impose the relevant injunctions on exchanges involving this specific currency to prevent riba al-nasia. The fact is that when a currency possesses thamaniyya globally, then economic units using this global currency as the medium of exchange, unit of account or store of value may not be concerned about risk arising from volatility of inter-country exchange rates. At the same time, it should be recognized that a large majority of currencies do not perform the functions of money except within their national boundaries where these are legal tender. Riba and risk cannot coexist in the same contract. The former connotes a possibility of returns with zero risk and cannot be earned through a market with positive price risk. As has been discussed above, the possibility of riba al-fadl or riba al-nasia may arise in exchange when gold or silver function as thaman or when the exchange involves paper currencies belonging to the same country or when the exchange involves currencies of different countries following a fixed exchange rate system. The last possibility is perhaps unIslamic8 since price or exchange rate of currencies should be allowed to fluctuate freely in line with changes in demand and supply and also because prices should reflect the intrinsic worth or purchasing power of currencies. The foreign currency markets of today are characterised by volatile exchange rates. The gains or losses made on any transaction in currencies of different countries, are justified by the risk borne by the parties to the contract. 2.1.4. Possibility of Riba with Futures and Forwards So far, we have discussed views on the permissibility of bai salam in currencies, that is, when the obligation of only one of the parties to the exchange is deferred. What are the views of scholars on deferment of obligations of both parties. Typical example of such contracts are forwards and futures9. According to a large majority of scholars, this is not permissible on various grounds, the most important being the element of risk and uncertainty (gharar) and the possibility of speculation of a kind which is not permissible. This is discussed in section 3. However, another ground for rejecting such contracts may be riba prohibition. In the preceding paragraph we have discussed that bai salam in currencies with fluctuating exchange rates can not be used to earn riba because of the presence of currency risk. It is possible to demonstrate that currency risk can be hedged or reduced to zero with another forward contract transacted simultaneously. And once risk is eliminated, the gain clearly would be riba. We modify and rewrite the same example: In a given moment in time when the market rate of exchange between dollar and rupee is 1:20, an individual purchases 50 at the rate of 1:22 (settlement of his obligation in rupees deferred to a future date), and the seller of dollars also hedges his position by entering into a forward contract to sell Rs1100 to be received on the future date at a rate of 1:20, then it is highly probable that he is. in fact, borrowing Rs. 1000 now in lieu of a promise to repay Rs. 1100 on a specified later date. (Since, he can obtain Rs 1000 now, exchanging the 50 dollars purchased on credit at spot rate) The seller of the dollars (lender) receives a predetermined return of ten percent when he converts Rs1100 received on the maturity date into 55 dollars (at an exchange rate of 1:20) for his investment of 50 dollars irrespective of the market rate of exchange prevailing on the date of maturity. Another simple possible way to earn riba may even involve a spot transaction and a simultaneous forward transaction. For example, the individual in the above example purchases 50 on a spot basis at the rate of 1:20 and simultaneously enters into a forward contract with the same party to sell 50 at the rate of 1:21 after one month. In effect this implies that he is lending Rs1000 now to the seller of dollars for one month and earns an interest of Rs50 (he receives Rs1050 after one month. This is a typical buy-back or repo (repurchase) transaction so common in conventional banking.10 3. The Issue of Freedom from Gharar Gharar, unlike riba, does not have a consensus definition. In broad terms, it connotes risk and uncertainty. It is useful to view gharar as a continuum of risk and uncertainty wherein the extreme point of zero risk is the only point that is well-defined. Beyond this point, gharar becomes a variable and the gharar involved in a real life contract would lie somewhere on this continuum. Beyond a point on this continuum, risk and uncertainty or gharar becomes unacceptable11. Jurists have attempted to identify such situations involving forbidden gharar. A major factor that contributes to gharar is inadequate information (jahl) which increases uncertainty. This is when the terms of exchange, such as, pric e, objects of exchange, time of settlement etc. are not well-defined. Gharar is also defined in terms of settlement risk or the uncertainty surrounding delivery of the exchanged articles. Islamic scholars have identified the conditions which make a contract uncertain to the extent that it is forbidden. Each party to the contract must be clear as to the quantity, specification, price, time, and place of delivery of the contract. A contract, say, to sell fish in the river involves uncertainty about the subject of exchange, about its delivery, and hence, not Islamically permissible. The need to eliminate any element of uncertainty inherent in a contract is underscored by a number of traditions.12 An outcome of excessive gharar or uncertainty is that it leads to the possibility of speculation of a variety which is forbidden. Speculation in its worst form, is gambling. The holy Quran and the traditions of the holy prophet explicitly prohibit gains made from games of chance which involve unearned income. The term used for gambling is maisir which literally means getting something too easily, getting a profit without working for it. Apart from pure games of chance, the holy prophet also forbade actions which generated unearned incomes without much productive efforts.13 Here it may be noted that the term speculation has different connotations. It always involves an attempt to predict the future outcome of an event. But the process may or may not be backed by collection, analysis and interpretation of relevant information. The former case is very much in conformity with Islamic rationality. An Islamic economic unit is required to assume risk after making a proper assessment of risk with the help of information. All business decisions involve speculation in this sense. It is only in the absence of information or under conditions of excessive gharar or uncertainty that speculation is akin to a game of chance and is reprehensible. 3.2 Gharar amp Speculation with of Futures amp Forwards Considering the case of the basic exchange contracts highlighted in section 1, it may be noted that the third type of contract where settlement by both the parties is deferred to a future date is forbidden, according to a large majority of jurists on grounds of excessive gharar. Futures and forwards in currencies are examples of such contracts under which two parties become obliged to exchange currencies of two different countries at a known rate at the end of a known time period. For example, individuals A and B commit to exchange US dollars and Indian rupees at the rate of 1: 22 after one month. If the amount involved is 50 and A is the buyer of dollars then, the obligations of A and B are to make a payments of Rs1100 and 50 respectively at the end of one month. The contract is settled when both the parties honour their obligations on the future date. Traditionally, an overwhelming majority of Sharia scholars have disapproved such contracts on several grounds. The prohibition applies to all such contracts where the obligations of both parties are deferred to a future date, including contracts involving exchange of currencies. An important objection is that such a contract involves sale of a non-existent object or of an object not in the possession of the seller. This objection is based on several traditions of the holy prophet.14 There is difference of opinion on whether the prohibition in the said traditions apply to foodstuffs, or perishable commodities or to all objects of sale. There is, however, a general agreement on the view that the efficient cause (illa) of the prohibition of sale of an object which the seller does not own or of sale prior to taking possession is gharar, or the possible failure to deliver the goods purchased. Is this efficient cause (illa) present in an exchange involving future contracts in currencies of different countries. In a market with full and free convertibility or no constraints on the supply of currencies, the probability of failure to deliver the same on the maturity date should be no cause for concern. Further, the standardized nature of futures contracts and transparent operating procedures on the organized futures markets15 is believed to minimize this probability. Some recent scholars have opined in the light of the above that futures, in general, should be permissible. According to them, the efficient cause (illa), that is, the probability of failure to deliver was quite relevant in a simple, primitive and unorganized market. It is no longer relevant in the organized futures markets of today16. Such contention, however, continues to be rejected by the majority of scholars. They underscore the fact that futures contracts almost never involve delivery by both parties. On the contrary, parties to the contract reverse the transaction and the contract is settled in price difference only. For example, in the above example, if the currency exchange rate changes to 1: 23 on the maturity date, the reverse transaction for individual A would mean selling 50 at the rate of 1:23 to individual B. This would imply A making a gain of Rs50 (the difference between Rs1150 and Rs1100). This is exactly what B would lose. It may so happen that the exchange rate would change to 1:21 in which case A would lose Rs50 which is what B would gain. This obviously is a zero-sum game in which the gain of one party is exactly equal to the loss of the other. This possibility of gains or losses (which theoretically can touch infinity) encourages economic units to speculate on the future direction of exchange rates. Since exchange rates fluctuate randomly, gains and losses are random too and the game is reduced to a game of chance. There is a vast body of literature on the forecastability of exchange rates and a large majority of empirical studies have provided supporting evidence on the futility of any attempt to make short-run predictions. Exchange rates are volatile and remain unpredictable at least for the large majority of market participants. Needless to say, any attempt to speculate in the hope of the theoretically infinite gains is, in all likelihood, a game of chance for such participants. While the gains, if they materialize, are in the nature of maisir or unearned gains, the possibility of equally massive losses do indicate a possibility of default by the loser and hence, gharar. 3.3. Risk Management in Volatile Markets Hedging or risk reduction adds to planning and managerial efficiency. The economic justification of futures and forwards is in term of their role as a device for hedging. In the context of currency markets which are characterized by volatile rates, such contracts are believed to enable the parties to transfer and eliminate risk arising out of such fluctuations. For example, modifying the earlier example, assume that individual A is an exporter from India to US who has already sold some commodities to B, the US importer and anticipates a cashflow of 50 (which at the current market rate of 1:22 mean Rs 1100 to him) after one month. There is a possibility that US dollar may depreciate against Indian rupee during these one month, in which case A would realize less amount of rupees for his 50 ( if the new rate is 1:21, A would realize only Rs1050 ). Hence, A may enter into a forward or future contract to sell 50 at the rate of 1:21.5 at the end of one month (and thereby, realize Rs1075) with any counterparty which, in all probability, would have diametrically opposite expectations regarding future direction of exchange rates. In this case, A is able to hedge his position and at the same time, forgoes the opportunity of making a gain if his expectations do not materialize and US dollar appreciates against Indian rupee (say, to 1:23 which implies that he would have realized Rs1150, and not Rs1075 which he would realize now.) While hedging tools always improve planning and hence, performance, it should be noted that the intention of the contracting party whether to hedge or to speculate, can never be ascertained. It may be noted that hedging can also be accomplished with bai salam in currencies. As in the above example, exporter A anticipating a cash inflow of 50 after one month and expecting a depreciation of dollar may go for a salam sale of 50 (with his obligation to pay 50 deferred by one month.) Since he is expecting a dollar depreciation, he may agree to sell 50 at the rate of 1: 21.5. There would be an immediate cash inflow in Rs 1075 for him. The question may be, why should the counterparty pay him rupees now in lieu of a promise to be repaid in dollars after one month. As in the case of futures, the counterparty would do so for profit, if its expectations are diametrically opposite, that is, it expects dollar to appreciate. For example, if dollar appreciates to 1: 23 during the one month period, then it would receive Rs1150 for Rs 1075 it invested in the purchase of 50. Thus, while A is able to hedge its position, the counterparty is able to earn a profit on trading of currencies. The difference from the earlier scenario is that the counterparty would be more restrained in trading because of the investment required, and such trading is unlikely to take the shape of rampant speculation. 4. Summary amp Conclusion Currency markets of today are characterized by volatile exchange rates. This fact should be taken note of in any analysis of the three basic types of contracts in which the basis of distinction is the possibility of deferment of obligations to future. We have attempted an assessment of these forms of contracting in terms of the overwhelming need to eliminate any possibility of riba, minimize gharar, jahl and the possibility of speculation of a kind akin to games of chance. In a volatile market, the participants are exposed to currency risk and Islamic rationality requires that such risk should be minimized in the interest of efficiency if not reduced to zero. It is obvious that spot settlement of the obligations of both parties would completely prohibit riba, and gharar, and minimize the possibility of speculation. However, this would also imply the absence of any technique of risk management and may involve some practical problems for the participants. At the other extreme, if the obligations of both the parties are deferred to a future date, then such contracting, in all likelihood, would open up the possibility of infinite unearned gains and losses from what may be rightly termed for the majority of participants as games of chance. Of course, these would also enable the participants to manage risk through complete risk transfer to others and reduce risk to zero. It is this possibility of risk reduction to zero which may enable a participant to earn riba. Future is not a new form of contract. Rather the justification for proscribing it is new. If in a simple primitive economy, it was prevention of gharar relating to delivery of the exchanged article, in todays complex financial system and organized exchanges, it is prevention of speculation of kind which is unIslamic and which is possible under excessive gharar involved in forecasting highly volatile exchange rates. Such speculation is not just a possibility, but a reality. The precise motive of an economic unit entering into a future contract speculation or hedging may not ascertainable ( regulators may monitor end use, but such regulation may not be very practical, nor effective in a free market). Empirical evidence at a macro level, however, indicates the former to be the dominant motive. The second type of contracting with deferment of obligations of one of the parties to a future date falls between the two extremes. While Sharia scholars have divergent views about its permissibility, our analysis reveals that there is no possibility of earning riba with this kind of contracting. The requirement of spot settlement of obligations of atleast one party imposes a natural curb on speculation, though the room for speculation is greater than under the first form of contracting. The requirement amounts to imposition of a hundred percent margin which, in all probability, would drive away the uninformed speculator from the market. This should force the speculator to be a little more sure of his expectations by being more informed. When speculation is based on information it is not only permissible, but desirable too. Bai salam would also enable the participants to manage risk. At the same time, the requirement of settlement from one end would dampen the tendency of many participants to seek a complete transfer of perceived risk and encourage them to make a realistic assessment of the actual risk. Notes amp References 1. These diverse views are reflected in the papers presented at the Fourth Fiqh Seminar organized by the Islamic Fiqh Academy, India in 1991 which were subsequently published in Majalla Fiqh Islami, part 4 by the Academy. The discussion on riba prohibition draws on these views. 2. Nabil Saleh, Unlawful gain and Legitimate Profit in Islamic Law, Graham and Trotman, London, 1992, p.16 3. Ibn Qudama, al-Mughni, vol.4, pp.5-9 4. Shams al Din al Sarakhsi, al-Mabsut, vol 14, pp 24-25 5. Paper presented by Abdul Azim Islahi at the Fourth Fiqh Seminar organized by Islamic Fiqh Academy, India in 1991. 6. Paper by Dr M N Siddiqui highlighting the issue was circulated among all leading Fiqh scholars by the Islamic Fiqh Academy, India for their views and was the main theme of deliberations during the session on Currency Exchange at the Fourth Fiqh Seminar held in 1991. 7. It is contended by some that the above example may be modified to show the possibility of riba with spot settlement too. In a given moment in time when the market rate of exchange between dollar and rupee is 1:20, if an individual purchases 50 at the rate of 1:22 (settlement of his obligation also on a spot basis), then it amounts to the seller of dollars exchanging 50 with 55 on a spot basis (Since, he can obtain Rs 1100 now, exchange them for 55 at spot rate of 1:20) Thus, spot settlement can also be a clear source of riba. Does this imply that spot settlement should be proscribed too. The fallacy in the above and earlier examples is that there is no single contract but multiple contracts of exchange occurring at different points in time (true even in the above case). Riba can be earned only when the spot rate of 1:20 is fixed during the time interval between the transactions. This assumption is, needless to say, unrealistic and if imposed artificially, perhaps unIslamic. 8. Islam envisages a free market where prices are determined by forces of demand and supply. There should be no interference in the price formation process even by the regulators. While price control and fixation is generally accepted as unIslamic, some scholars, such as, Ibn Taimiya do admit of its permissibility. However, such permissibility is subject to the condition that price fixation is intended to combat cases of market anomalies caused by impairing the conditions of free competition. If market conditions are normal, forces of demand and supply should be allowed a free play in determination of prices. 9. Some Islamic scholars use the term forward to connote a salam sale. However, we use this term in the conventional sense where the obligations of both parties are deferred to a future date and hence, are similar to futures in this sense. The latter however, are standardized contracts and are traded on an organized Futures Exchange while the former are specific to the requirements of the buyer and seller. 10. This is known as bai al inah which is considered forbidden by almost all scholars with the exception of Imam Shafii. Followers of the same school, such as Al Nawawi do not consider it Islamically permissible. 11. It should be noted that modern finance theories also distinguish between conditions of risk and uncertainty and assert that rational decision making is possible only under conditions of risk and not under conditions of uncertainty. Conditions of risk refer to a situation where it is possible with the help of available data to estimate all possible outcomes and their corresponding probabilities, or develop the ex-ante probability distribution. Under conditions of uncertainty, no such exercise is possible. The definition of gharar, Real-life situations, of course, fall somewhere in the continuum of risk and uncertainty. 12. The following traditions underscore the need to avoid contracts involving uncertainty. Ibn Abbas reported that when Allahs prophet (pbuh) came to Medina, they were paying one and two years advance for fruits, so he said: Those who pay in advance for any thing must do so for a specified weight and for a definite time. It is reported on the authority of Ibn Umar that the Messenger of Allah (pbuh) forbade the transaction called habal al-habala whereby a man bought a she-camel which was to be the off-spring of a she-camel and which was still in its mothers womb. 13. According to a tradition reported by Abu Huraira, Allahs Messenger (pbuh) forbade a transaction determined by throwing stones, and the type which involves some uncertainty. The form of gambling most popular to Arabs was gambling by casting lots by means of arrows, on the principle of lottery, for division of carcass of slaughtered animals. The carcass was divided into unequal parts and marked arrows were drawn from a bag. One received a large or small share depending on the mark on the arrow drawn. Obviously it was a pure game of chance. 14. The holy prophet is reported to have said Do not sell what is not with you Ibn Abbas reported that the prophet said: He who buys foodstuff should not sell it until he has taken possession of it. Ibn Abbas said: I think it applies to all other things as well. 15. The Futures Exchange performs an important function of providing a guarantee for delivery by all parties to the contract. It serves as the counterparty in the exchange for both, that is, as the buyer for the sale and as the seller for the purchase. 16. M Hashim Kamali Islamic Commercial Law: An Analysis of Futures, The American Journal of Islamic Social Sciences, vol.13, no.2, 1996 Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Ferex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhankomoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai volume permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan dan penawaran inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang secara nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul: 8212gt Ada perjanjian untuk memberi dan menerima Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pembeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum (dewasa dan berpikiran sehat) 2. Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu: Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterimakan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama. 8220Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas8217ud) Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifat-sifatnya atau ciri-cirinya. Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar . artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah: 8220Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya8221. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum Islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkustertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi label yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. hal. 135. Mengenai teks kaidah hukum Islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. JUAL BELI VALUTA ASING DAN SAHAM Yang dimaksud dengan valuta asing adalah mata uang luar negeri seperi dolar Amerika, poundsterling Inggris, ringgit Malaysia dan sebagainya. Apabila antara negara terjadi perdagangan internasional maka tiap negara membutuhkan valuta asing untuk alat bayar luar negeri yang dalam dunia perdagangan disebut devisa. Misalnya eksportir Indonesia akan memperoleh devisa dari hasil ekspornya, sebaliknya importir Indonesia memerlukan devisa untuk mengimpor dari luar negeri. Dengan demikian akan timbul penawaran dan perminataan di bursa valuta asing. setiap negara berwenang penuh menetapkan kurs uangnya masing-masing (kurs adalah perbandingan nilai uangnya terhadap mata uang asing) misalnya 1 dolar Amerika Rp. 12.000. Namun kurs uang atau perbandingan nilai tukar setiap saat bisa berubah-ubah, tergantung pada kekuatan ekonomi negara masing-masing. Pencatatan kurs uang dan transaksi jual beli valuta asing diselenggarakan di Bursa Valuta Asing (A. W. J. Tupanno, et. al. Ekonomi dan Koperasi, Jakarta, Depdikbud 1982, hal 76-77) Like this:Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Forex (Foreign Exchange) ni adalah sistem jual beli mata wang asing yang mana kita sendiri tahu akan berubah dari semasa ke semasa mengikut kedudukan ekonomi sesebuah negara. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal ja Haram Sebenarnya akat adam yang bertanya mengenai hukum dalam FOREX ei ole kenellekään kai benda ni dahulu sebelum aku menceburi dan mempelajari ilmu tentang analisis dalam dunia forex ni. Ini adalah susulan daripada entri aku yang bertajuk testaus forex kali pertama menggunakan akaun demo tempoh hari. Antara kajian yang aku lakukan adalah meng google hukum mengenai forex dalam islam dan aku dapati kebanyakkannya berkongsi mengenai isi yang sama iaitu fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang dikeluarkan sekitar pertengahan tahun lalu. Hukum Forex. Haram atau Halal KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan umat islam haram mengamalkan järjestelmä perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing (forex) seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan kalangan umat Islam. 8220Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan yang membabitkan pertukaran wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islamin mielenkiintoinen mengamalkan järjestelmä perniagaan cara demikian, 8221 katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran wang asing, oleh itu umat islamilaisen tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunaan internet kalangan yksilö yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. 8220 Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari pankki pankki dibenarkan. keranan ja tidakin menekinedistämisaikojen mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, 8221 katania. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dikapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islamin mielenkiintoisimmista asioista, jotka muistuttavat Simpanan melaluja Skim Sijil Simpanan Premium - puhelimella Bank Simpanan Nasional (BSN). Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak rikos syariah Bank Negara pada muzakarah itu. 8220Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan skim itu tetapi kita berpuas hati selepas järjestelmä perniagaan skim itu ditukar konsep islam iaitu Mudharabah, 8221 katanya. 8211 BERNAMA Penjelasan Ustaz Hj Zaharuddin Tentang FOREX Kepada yang masih kurang jelas, aku harap sangat korang dapat tengok lähettäjä dahulu dan dengar penjelasan daripada beliau mengikut hukum FOREX kansio islam. Beliau on yksi suosituimmista pankkiyhtiöistä, joka on sijoittautunut pankkiin ja pankkiin sekä Malesiassa ja Melabelkan järjestelmässä. Jom saksikan. Jäljellä oleva aikaisempi yleisneuvonta: Luokitteluperuste: Luokitus ja arvostelu henkilöltä Ustaz Zahiruddin kaupungista Oulu, Finland! Dalam artikel di atas, kohta yang pertama yang menyebabkan untung rugi tidak menentu itu LANGSUNG tidak boleh dipakai kerana dalam perniagaan itu sendiri mana ada yang untung setiap massa dan semestinya untung rugi itu pasti ada. Point yang kedua pula Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, mutta myös melalui pengurup wang atau dari bank ke pankki dibenarkan. Sedar atau tidak, perniagaan pertukaran wang asing ite sebenarnya adalah sama adalah dengan Forex (valuutanvaihto) yang dilakukan oleh elinkeinonharjoittaja. Cuma perbezaannya ialah cara mata wang itu ditukarkan. Ia seolah-ola membenarkan apa yang baru sahaja diperkatakan salah. Aku lähetä sebenarnya takapäähän, joka kertoo yang dikongsikan dalam media massa kat Malesia ei ole myöskään pyytänyt ilmoittautuneita ilmoittautuneita lähettäjiä sekalipun dalam soal hukum. Point yang ketiga, yang tak boleh blah, anda digalakkan untuk melabur dalam Sijil Simpanan Premium (SSP) yang seolah-ola mempromosi orang ramai untuk menggunakan system itu daripada pihak bank BSN. Yang ini tiada kena mengena dengan hukum FOREX. Sila abaikan. Aku lebih gemar untuk mendapatkan penjelasan kalau berkenaan dengan hukum islam daripada ustaz atau ahli ulama yang mempunyai dua perkara. Yang pertama beliau haruslah sangat arif lähetä hukum hakam agama islam. Jokainen lempinainen lempinainen linnunpennun sankari ja tytöt ovat tytöillä, jotka haluavat mennä sinne. Bukanlah maksudnya aku memandang rendah dengan fatwa yang dikeluarkan olehJawatankuasa Fatwa Kebangsaan tetapi alangkah baiknya kalau disertakan dengan fakta yang sebenar seperti mana yang diperkatakan oleh Ustaz Zahiruddin dalam video tersebut. Secara keseluruhannya, FOREX ita ada halal dan haramnya mengikut keadaan tersebut dan untuk pengetahuan anda semua, kebiasaannya kauppa kauppias FOREX ini hanya mengamalkan kauppa mata wang secara sendiri dengan memuat analiza yang mantap sebelum melakukan kauppa dan ini dinamakan spot kaupankäynti dan bukannya foward trading. Apa itu spot kaupankäynti dan foward kaupankäynnin ni Jadi apa hukum FOREX yang sebenarnya Segalanya on julkaissut videoita selässä 7 min. Lebih di atas. Ayat paling akku, Jangan bagi fatwa yang yleinen, yang umum. Contoh macam hukum makan ayam. Halal ke tak Mestilah halal. Tapi kalau tak sembelih dengan cara islam Halal ke haram Sama sahaja dengan hukum FOREX ini. ) Buka akaun trading percuma dan dapatkan bonus.
No comments:
Post a Comment